Valentijnsdag, een groeiende traditie in Nederland

Rozen, chocolade, een kaartje, knuffelbeer of een avondje uit. Allemaal manieren om je geliefde in het zonnetje te zetten op Valentijnsdag. Pas sinds de jaren ’90 van de vorige eeuw wordt in ons land steeds meer aandacht besteedt aan deze traditie. In Engeland doen geliefden dat op 14 februari al sinds de late middeleeuwen. Voor Nederlanders bleef het lange tijd een vreemde traditie.

.

.

.

Vanaf de Tweede Wereldoorlog neemt de welvaart toe. De bloemisten merken dat zij rond 14 februari altijd goede zaken doen met het buitenland. Wat daar kan, moet hier ook kunnen hebben ze waarschijnlijk gedacht. In 1951 ontvingen alle inwoners van Leeuwarden een flyer over Sint Valentijn om hen te bewegen aan elkaar bloemen te geven op 14 februari. Volgens de flyer leefde deze monnik in de 3de eeuw na Christus en hij gaf bloemen om te troosten en paartjes gelukkig te maken. Een daad, die bij wijze van oproep, navolging verdiende. Een journalist van De Leeuwarder Courant vroeg of de actie geslaagd was en kreeg van de bloemisten een helder antwoord: “De Friezen zijn te nuchter. Ze lopen niet zo snel warm”.

Sint-Valentijn met discipelen

De bloemsector gaf niet op. Tijdens de jaren ’70 werden regelmatig op of rond 14 februari bloemen uitgedeeld, zoals aan vrouwelijke Kamerleden (1974), wegenwachters (1976) en chauffeurs in het openbaar vervoer (1979). Met deze actie haalden de bloemisten de media. Lokaal was er sprake van navolging, maar de grote populariteit van Valentijnsdag bleef uit.

De lage populariteit blijkt ook uit het feit dat in 1981 slechts een drukkerij in Nederland kaarten voor Valentijnsdag drukte in een oplage van 25.000 stuks per jaar. De crisis van de jaren ’80 heeft mogelijk bijdrage aan de beperkte aandacht voor het feest van Sint Valentijn.

Toen enkele kranten in 1990 lezers de kans boden om in een speciale Valentijnsrubriek een bericht te plaatsen bleek dit een groot succes. Een jaar later werden met of rond Valentijnsdag meer dan twee miljoen kaartjes en pakketten verzonden. Door het verbeterde economische klimaat hadden Nederlanders weer meer te besteden. De jaren ’90 kenmerkten zich ook door een groeiende amerikanisering van de Nederlandse samenleving.

Met de groei van een nieuwe traditie kwam ook de eerste kritiek. De critici vonden Valentijnsdag een materialistisch feest. Winkeliers bedachten van alles om mensen geld uit de zakken te kloppen. De kritiek is er nog steeds.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s