Innovatieve vervoersmiddelen in Nederland

Studenten van de TU Eindhoven presteren op 10 oktober a.s. het ontwerp van een gezinsauto die volledig op zonne-energie draait. Op het dak van de auto komen zonnepanelen voor de energie-opwekking. Ons Verleden Hedentendage zet een aantal innovatieve vervoersmiddelen op een rijtje.

 

Amsterdam, 1968. De witkar van Luus Schimmelpennink verscheen in het Amsterdamse straatbeeld. Het voertuigje reed op elektriciteit en kostte 10.000 gulden. Het provo-raadslid wilde met deze innovatie het vervoer in de hoofdstad milieuvriendelijker maken en het parkeerprobleem aanpakken. Foto: ANP / Peter van Zoest.

Amsterdam, 1983. Deze jonge Amsterdammer heeft flink gesleuteld om een nieuw vervoersmiddel te creeëren. Met de Bromschaats bewoog hij zich soepel door het drukke verkeer in de hoofdstad. Benodigdheden: een paar rolschaatsen en een halve bromfiets. Foto: ANP / Arthur Bastiaanse.

Spijkenisse, 1992. De politie nam een op stroom aangedreven driewieler in gebruik. Het nieuwste surveillance-voertuig werd op het electriciteitsnet opgeladen. De maximum snelheid van de driewieler was 50 km per uur, en het had een actieradius van 50 km. De wagen lijkt op de uit de jaren ’50 en ’60 bekende Messerschmitt-auto. Foto: ANP / Cor Mulder.

Den Haag, 1941. Een rij met fietstaxi’s. Voor die tijd een zeer vernieuwend vervoersmiddel. Foto: ANP / G. van der  Werff

Rotterdam, 1944. In de havenstad maakte men een testrit met een trolleybus. Men wilde de bus door de Maastunnel laten rijden in verband met de uitlaatgassen. Het project werd uiteindelijk afgeblazen, omdat eind 1944 er geen elektriciteit meer was. Alleen in Arnhem rijden tegenwoordig nog trolleybussen. Foto: ANP.

Utrecht, 1996. Door het kabinet werd in mei 1996 besloten over het trace van de hogesnelheidslijn door Nederland. Op het Centraal Station in Utrecht staat de Thalys klaar voor een proefrit door ons land. Met de komst van de hogesnelheidslijn wordt het Europees treinverkeer sneller. In een paar uur ben je al in Brussel, Parijs of Frankfurt bijvoorbeeld. Foto: ANP / Cor Mulder.

Den Haag, 1940. Een personenbus van de Haagsche Tram Maatschappij (HTM) met aanhangwagen voor het stoken van houtgas. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is een schaarste aan benzine en diesel, waardoor veel voertuigen op houtgas rijden. Foto: ANP / G. van der Werff.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s